В кампанията за референдума за напускане на ЕС, и още повече – след донякъде изненадващия резултат, една от позицията в защита на излизането от съюза бе основана на стремежа към повече икономическа свобода. Казано иначе, извън ЕС Великобритания, а и коя да е друга страна, би могла да се отърве от тежките регулации за правене на бизнес и налаганите ангажименти на членството, и така, като цяло да увеличи просперитета си.
Всъщност, наистина ли ЕС пречи на британската икономика и доколко напускането му автоматично гарантира промени, създаващи ползи и насърчаващи стопанския растеж?
Проблемът с имигрантите
Да започнем с мигрантите. Един от стълбовете на кампанията за излизане бе, че свободното движение на хора в рамките на ЕС има негативен ефект за Великобритания. От една страна, бяха посочвани взаимноизключващи се твърдения – мигрантите хем заемали работни места, хем източвали социалните помощи за безработни, техните деца хем заемали местата на местните в училищата, хем мигрантите лъжели, с цел получаване на помощи за деца, докато децата били в родината си.
Вижте повече по темата: Позиция: BREXIT ДА
Но всичко това остава в полето на реториката. Фактите показват друго – мигрантите от ЕС имат положителен нетен принос за бюджета на Великобритания. Изследване на Индъстри Уоч и ECAS от 2014 г. например, оценява техния нетен фискален принос на 7.6 млрд. евро годишно. Гражданите от ЕС, установили се в Обединеното кралство, са средно по-млади и по-образовани от местното население, съответно по-голям дял от тях са активни на пазара на труда. Още повече, коефициентът на заетост – т.е. делът на хората в трудоспособна възраст, които работят – е близо 79% за хората от други страни от ЕС при 73% за местните граждани.
В действителност, икономическите мигранти крепят социалната и пенсионната системи – което е валидно и за други страни, като Австрия например. Може дори да се твърди, че относителното възстановяване на икономиката след кризата се дължи именно на свободното движение на хора – от „дъното“ през 2010 до 2015 г. работните места са нараснали с 1 640 хил., като 787 хиляди от тях са били заети от мигранти от други страни-членки. В по-дългосрочен план, добрите университети на острова са магнит за голям дял от най-добрите ученици, особено от Източна Европа – така косвено се селектира талант и умения, които впоследствие остават да създават добавена стойност.
Свободният пазар
Следващото основание за оптимизъм при евентуален Брекзит е възможността за свободна търговия с ЕС без нуждата от възприемане на регулации и разходи, „налагани“ от Брюксел. Сведено до най-често използваните аргументи, това предполага Великобритания да има достъп до общия пазар, но да не плаща вноска в бюджета на ЕС, да не приема свободното движение на хора и да избира кои регулации да налага за бизнеса си.
Вижте повече по темата: Европа обещава още „стимули“ – новите и старите неуспехи на Драги
Въпросът е дали такъв сценарий е възможен – а моят отговор е категорично „не“. На първо място, имаме няколко прецедента на подобни опити. Норвегия и Исландия например имат достъп до общия пазар – но те плащат за общите политики на ЕС и допускат свободно движение на хора. Швейцария, с всички свои исторически и финансови предимства, не може да предоговори споразумението за отваряне на трудовия си пазар и да пуска избирателно хора, от които страни иска и по собствени критерии.
Да погледнем и от гледна точка на останалите страни, оставащи в ЕС: каква е политическата логика да договаряш подобни условия? Ако всяка страна може да избира кои политики да възприема и кои разходи да споделя, то целият проект на ЕС се разпада. Общо икономическо пространство е възможно единствено при империя (или друга форма на силно централизирана държава) или при взаимен компромис за постигане на „пакетна сделка“. Абсурдно е да се мисли, че може да се създаде свобода за инвестиции и търговия, ако всеки очаква да договори правила, които изцяло и напълно се покриват с директните му интереси.
Общият пазар предполага общи регулации
На следващо място, възможно ли е да има свободна търговия без относително високо ниво на хармонизиране на регулациите за бизнеса? С други думи, може ли, излизайки от ЕС, Великобритания да запази достъпа си до пазарите на съюза, без обаче да товари предприятията и работниците си с тежки (предполагаемо) изисквания и бюрократични процедури?
Всъщност, голяма част от регулациите, с които бизнесът трябва да се съобразява, са наложени с оглед на продукта (стоката). Целта на общата регулация (т.е. „от Брюксел“) е да се създаде предпоставка за взаимно доверие при свободното движение на продукта. Потребителят от Германия, да речем, трябва да може да избере в магазина храна от коя да е друга страна членка, знаейки, че във всяка от тях съществуват контролни органи, които налагат някакъв общ критерий за безопасност.
Алтернативно, всеки „внос“ би следвало да се проверява и изследва от местния контролен орган на всеки отделен национален пазар. Реалистично, и още повече – логично – ли е да мислим, че ще е възможно на един щанд да се продават стоки от 27 страни, произведени по определен начин и отговарящи на определени изисквания, и до тях – стоки от друга страна, в която такива стандарти не съществуват?
Всеки българин знае на битово ниво, че да внесеш кола от Швейцария или от САЩ изисква поредица от допълнителни стъпки, в сравнение с аналогична покупка от страна от ЕС. Често се правят сравнения с други страни, които имат споразумения за свободна търговия с ЕС – но удобно се пропуска, че те са хиляди страници и де факто, въвеждат поредица от регулации за бизнеса, които са условие да бъде позволен достъпът на стоките до съответния пазар.
Кой ограничава икономическата свобода
Но да се запитаме и друго – наистина ли ограниченията пред икономическата свобода произлизат от централизирани решения в Брюксел? Ако това е така, защо в ЕС има такива различия по отношение на данъчната тежест и бизнес регулациите? Защо държавата преразпределя над 58% от БВП във Финландия, близо 57% във Франция, а само 35.1% в Литва и Ирландия?
Какво пречи на самата Великобритания да намали разходите си дори само до нивата на Ирландия и съответно да намали данъците за работещи и бизнес? Между впрочем, от лагера на противниците на ЕС чухме идеи за „мощен фискален стимул“ – разбирай, повече държавни харчове назаем – и субсидии и протекции на местния пазар. Защо Ирландия е на 8-място в света по икономическа свобода (според индекса „Икономическата свобода по света“ на Фрейзър институт), докато Франция е на 70-то, а Гърция – на 85-то? По „тежест на бизнес регулациите“ Естония е на 29-то място в света, а Словения – на 141-во.
Вижте повече по темата: Контейнерите – кръвта на световната търговия
Очевидно е, че много от пречките и тежестите са изцяло или частично местна инициатива. Със сигурност можем да посочим и поне няколко административни процеса, които в България се случват по-бързо и евтино от Великобритания. Ако има воля, нищо не спира политиците в една страна членка да правят реформи и да увеличават свободата.
Лондон може да загуби статута на финансов център
И накрая, нека разгледаме стратегическото предимство на Великобритания като инвестиционна дестинация в дългосрочен аспект. Дали производствените предприятия, създадени от инвеститори от страни от други контитенти, не са там именно, защото така получават „европейски паспорт“ за стоката си? За Обединеното кралство услугите са дори по-значими от стоки в международната търговия. Какви остават например предимствата на Лондон, като финансов и транспортен хъб, ако не е свободното предлагане на финансови услуги за целия общ пазар и „откритото небе“?
Дори да няма незабавни последици в дългосрочен план, всяко стратегическо решение, свързано с навлизане на пазара на ЕС, ще включва и преценката дали дадена страна е в, или извън общия пазар. А това е път към „периферията“, с всички произтичащи от това пропуснати ползи и преки загуби.
Автор: Лъчезар Богданов, Industry Watch. Статията е публикувана в “Златен вестник”, брой 13
Коментари