Немският икономист Филип Багус е познат у нас със своята книга „Трагедията на еврото“ (2010). В нея той брилянтно показва слабостите на еврото и причините, довели до дълговата криза в Европа. Багус говори за провал на общата европейска валута, причинен от политически натиск, лоши банкови практики и свръх задлъжнели правителства.
Вижте повече по темата: Дигитално евро – парична революция или стъпка към бездната
В последното си изследване* Багус се насочва към неконвенционалната парична политика на отрицателните лихви и ефекта ѝ върху икономиката. Кой печели и кой губи от негативната лихва? Защо помпането на пари не носи възстановяване, а дори напротив – затормозява растежа?
Преразпределителните сили на лесните пари
Големият въпрос при обсъждането на ефектите от неконвенционалните политики на централните банки, в т.ч. нулевите или отрицателни лихви, е кой всъщност печели и кой губи? Познатата теза, че така се стимулира икономиката и в крайна сметка всички живеят по-добре, не издържа нито на фона на обективните факти за паричните потоци, нито на очебийната липса на икономически растеж. Всъщност, ултраразхлабената парична политика помогна на закъсали финансови институции и на неплатежоспособни държави, но всичко това дойде с цена, която платиха обикновените хора.
Вижте повече по темата: Анатомия на всяка икономическа криза
И от двете страни на океана наливането на нови пари на практика обслужи големите финансови институции и намали натиска за финансиране на държавните дефицити. Това се вижда, както от директните финансови потоци – например, известната Програма за изкупуване на проблемни активи (TARP) в САЩ, така и от ефектите по сектори, погледнати през призмата на времето. Ето какви са, например, ефектите върху задлъжнялостта на различни икономически агенти от двете страни на океана в последните 6-7 години.
Потребителски дълг в САЩ
Домакинствата в САЩ намалиха своята задлъжнялост към финансови институции от 14 на 13 трилиона долара в периода 2008-2013 г. Нефинансовите корпорации също свиха заемите си в началото на кризата – от 7,5 на 7,3 трилиона долара в периода 2008-2009 г., но този тренд се обърна рязко след по-активната намеса на Фед и към началото на 2014 г. заемите на нефинансовите предприятия достигнаха 9,6 трилиона долара.
По подобен начин се развиха и финансовите институции, които леко намалиха пасивите в ранните фази на кризата от близо 70 трилиона до 66 трилиона долара (2008-2009), след което агресивно разшириха балансите си – към началото на януари пасивите им вече са 84 трилиона долара. В периода 2008-2014 г. финансовите институции увеличиха своите кешови наличности от 1,1 до 3,7 трилиона долара, като това е в периода, в който федералното правителство на практика удвои публичния дълг от 8,8 до 16,4 трилиона долара.
С други думи, докато домакинствата леко свиха своята задлъжнялост, нефинансовите корпорации и финансовите институции разшириха балансите си, което е подпомогнато от неконвенционалната парична политика. Финансовите институции увеличиха и кешовите си наличности. Най-големият печеливш от политиките на Фед бяха федералното правителство и икономическите агенти, които получиха първи новите пари.
Задължнялост в еврозоната
Домакинствата в Европа така и не свиха своите задължения, които дори леко се увеличиха от 5,7 трилиона евро през 2008 г. до 6,1 трилиона в края на 2013 г.
Вижте повече по темата: Уроци от растящия потребителски дълг и какво да правим с парите си
Заемите на нефинансовите корпорации останаха непроменени до 2009 г., след което започна свиване на задълженията и изплащане на дългове. В периода 2009-2013 г. компаниите свиха задълженията си от 4,7 трилиона евро до 4,3 трилиона евро. За разлика от случилото се в САЩ, размерът на пасивите на финансовите институции в еврозоната остана непроменен – около 31 трилиона евро.
Вижте повече по темата: Финансовото състояние на Европа е по-тежко от всякога
Въпреки това, финансовите институции се възползваха от разхлабената монетарна политика на ЕЦБ, като заздравиха структурата на своите баланси. На практика банките в еврозоната намалиха кредитирането към компаниите и увеличиха кешовите си наличности от 2,2 трилиона евро до 3,5 трилиона евро. Правителствата в еврозоната бяха основен „бенефициент” на неконвенционалната парична политика. Публичният дълг на страните в еврозоната се увеличи от 6,5 трилиона евро през 2008 г. до 9,1 трилиона през 2013 г.
Вижте повече по темата: Кредит и дълг – наркотиците, които убиват съвременната икономика
Накратко: компаниите в еврозоната леко свиха задълженията си, докато домакинствата увеличиха своите незначително. Банките намалиха експозициите си към частен дълг, увеличиха кешовите си наличности (ликвидността) и експозицията си към публичен дълг. Движението на новите пари е било предимно от ЕЦБ към банковата система, след което голямата част е попаднала в правителствата на страните от еврозоната. Както в САЩ, така и в еврозоната, финансовите институции и правителствата са основните, облагодетелствани от лесните пари.
Забавянето на икономическото възстановяване
Ключов момент за възстановяването на икономиките е нормализирането на структурата на производството, което изисква изчистване на изкуствено напомпаните инвестиции и връщането към реални спестявания, както и свиване на задлъжнялостта, която тежи на растежа. Този здравословен процес на свиване на задлъжнялостта беше изкуствено притъпен от монетарните политики в развитите страни. Ниските лихви всъщност създадоха стимули за увеличаване на дълговете, а не за тяхното изчистване. Централните банки натискаха за увеличение и на частния дълг, което така и не се случи – огромната част от новосъздадената ликвидност не достигна до реалната икономика (там естествените стимули са за свиване на дълговете), а се натрупа като свръх резерви в балансите на банките. Докато частният сектор успя, въпреки централните банки, да свие своята задлъжнялост, нарастващите дългове на правителствата противодействаха на този процес и в крайна сметка общите нива на задлъжнялост останаха непроменени. Нарастващият публичен дълг, който ще бъде платен рано или късно от частния сектор, е всъщност най-голямата пречка при възстановяването.
Отрицателните лихви пречат на предприемачеството
Политиката на нулеви или отрицателни лихви има сериозни ефекти, както върху предприемаческата култура, така и върху културните нагласи на хората. Нулевите лихви правят изплащането на дългове непривлекателно и провокират поемането на повече дълг от страна на компаниите. При по-продължително задържане на подобна неконвенционална парична политика, тя има ефект върху бизнес културата, тъй като компаниите с огромни дългове имат различно поведение спрямо тези, които не са затънали до такава степен. Високо задлъжнелите компании са под огромен натиск да генерират кешови потоци максимално бързо и да заделят много по-малко ресурси за проекти, които могат да донесат устойчиви печалби, но в дългосрочен план. Собствениците на подобни компании често губят своята независимост при вземането на решения и стават зависими от кредиторите си.
Неконвенционалната парична политика може да има и сериозно отражение върху културата и ценностите в обществото в дългосрочен план. Шансовете, подобни политики да останат в сила за дълго, не са малки, като се има в предвид, че всички стратегии за изход от създалата се ситуация са социално и политически трудно осъществими. Затова и Багус говори за „капана на политиката на нулеви лихви“. Лесните пари не просто утвърждават зависимостта от социалната държава, но и по време на рецесия целят да променят поведението на хората, като ги стимулират да харчат повече. Увеличаването на кешовите наличности се превръща в нещо като протест на хората към една сбъркана структура на капитала. Този протест е атакуван от политиката на ниски лихви. Целта на неконвенционалната парична политика е да провокира хората да купят това, което иначе не биха купили, и да инвестират по-рисково, отколкото иначе биха желали. Стратегията, да се излъжат хората да харчат, води до популизъм и изкривява икономическите ценности.
Няма изходна стратегия
Багус заключава, че неконвенционалните парични политики след 2008 г. всъщност подкрепят финансовите пазари и правителствата с надеждата, че така ще се увеличи съвкупното търсене. Тези политики имат висока цена. Преразпределителните ефекти са в полза на финансовите институции и правителствата и в ущърб на останалата част от населението. Това преразпределение не само води до социално напрежение, но и подкопава устоите на пазарната икономика и води до популизъм. Ниските лихви всъщност нараняват възстановяването и забавят растежа, като намаляват спестяванията и насочват ресурсите към непродуктивни държавни харчове и поддържане на изкривената капиталова структура на икономиката. Отрицателните лихви носят огромен морален риск. При липсата на политически поносима стратегия за изход и опасността от дългосрочно закотвяне на тези политики, предприемачеството и икономическата култура на хората са засегнати, като се поощрява поемането на дълг и спекулацията за сметка на упоритата работа и спестяванията.
* Изследването на Филип Багус е под наименованието „The ZIPR Trap: Why low interest rates are a tax on recovery“ (2015)
Петър Ганев, ИПИ
Коментари