От началото на годината виждаме рекордно скъп дизел. Това е лоша новина, защото у нас дизеловите автомобили са популярни и широко разпространени. Преди старта на политиките за разпространение на електромобилите, дизеловите двигатели се разглеждаха пътят към зеленото бъдеще. Това е иронично, предвид последните развития на възгледите към транспортните средства. Но този факт означава, че сме много чувствителни по отношение на цената на горивото.
В тази статия ще видим какво се случи с нея и какво можем да очакваме през зимата, особено на фона на високата инфлация. Освен за задвижване на автомобили, дизел се използва във все повече индустрии, за отопление и логистика. В това качество, той е „кръвта“, която ни позволява да транспортираме стоки до магазините – 100% от тези доставки се извършват с дизелови камиони, тирове или бусове. По този начин промените в стойността на горивото оказват отражение върху много други стоки и услуги, както и върху цели отрасли на икономиката.
Какво става с дизела от началото на годината
След началото на инвазията в Украйна, непосредствените доставки на дизел станаха по-рискови. Този риск се отрази на цените. Краткосрочните фючърси с доставка през следващия месец поскъпнаха до по-високи стойности спрямо фючърсите с доставка след три или шест месеца. Когато спот цената или по-краткосрочните фючърси на един продукт са по-скъпи от по-дългосрочните, говорим бекуърдейшън. Такъв се наблюдаваше и на пазара на злато през 2020 г., когато рафинериите спряха работа и спот цената надхвърли фючърсната.
Вижте повече по темата: Колко всъщност е цената на златото
При пазара на дизел в Европа бекуърдейшънът, т.е. разминаването на цените, е сериозен от началото на годината. През февруари и март разликата едно- и тримесечните фючърси достигна рекордните над 500 долара за тон. От тогава до днес тя се понижава, нo все пак е много висока. Към момента на писане тон дизел с доставка през ноември струва 1082 долара за тон, а с доставка през април 2023 г. – 933 долара за тон. Разликата е от 150 долара. Цената на тон дизел в Европа през ноември е почти два пъти по-висока от изминалите пет години, средната цена през които беше 580 долара.
Инфографика 1: Фючърси на дизел с доставка след един и три месеца в Европа и спред (разлика) между тях
Защо запасите от дизел в Европа се сринаха
Тъй като е по-доходоносно да се продава в настоящето или непосредственото бъдеще, повечето търговци нямат стимул да съхраняват дизел за по-отдалечени периоди от време. Изключение правят някои компании в Германия, но като цяло в Европа запасите от дизел са изключително ниски. По последни данни, резервите възлизат на по-малко от 370 млн. барела. Средно за същия период на миналите пет години те са около 420 млн. барела.
Ситуацията не се подобрява от политиките на управляващите, които неколкократно отпускаха запаси, за да увеличат предлагането и да потиснат цената. През лятото това се случи в Австрия и Унгария, през септември – във Франция. В началото на годината много страни отпускаха дизел от резерва си, след началото на войната в Украйна. Вероятно ще наблюдаваме същото през зимата, след малко ще видим защо.
Таблица 1: Спад на запасите на дизел във водещите страни и хъбове
Държава |
Промяна спрямо миналата година |
Промяна спрямо 2019 г. |
Германия |
10% |
7% |
Нидерландия/Белгия – ARA |
45% |
33% |
Великобритания |
12% |
30% |
Европа (16 големи икономики) |
11% |
13% |
Източник: Euroilstock
За да добием представа за мащабите на спада, към средата на годината запасите от дизел на хъба Амстердам-Ротердам-Антверп (ARA) например се понижиха с над 40%. След това имаше известно възстановяване, но в началото на октомври само в рамките на седмица те изгубиха нови 10%.
В тази ситуация търговците са притиснати да плащат все по-висока цена на дизел, за да изпълнят собствените си ангажименти за доставки. Така се оскъпяват и крайните цени на горивото в Европа. Възможно е проблемите да се задълбочат през зимата, което още повече да покачи цената на дизела.
Това е особено вярно през последните няколко месеца, през които търговците наддават за доставки от Русия. В резултат на това, отстъпката в цената на руския дизел под стойността на дизела, произвеждан в други региони, се понижи. Първоначално тя възлизаше на 30 долара за тон, но към септември спадна до около 6 долара за тон в Северозападна Европа и до 10 долара за тон в средиземноморския регион. Говорейки за Русия, достигаме и до политическите аспекти на търговията с горивото.
Геополитика и дизел
От началото на войната в Украйна, Европа започна да прекъсва търговските отношения с Русия. На 3 юни беше приет шестият пакет от санкции. С него ЕС забранява вноса по море на руски суров петрол от началото на декември и вноса на петролни продукти като цяло от февруари 2023 г. Изключение е България, която ще може да внася до края на 2024 г. Забраната не обхваща и търговията на петрол по тръбопровод. Формираща 10% от общия износ на петролни продукти на Русия, тя засяга основно централноевропейските страни като Унгария. Последната внася над 60% от петролните си продукти именно от федерацията.
Вижте повече по темата: Финансовите санкции над Русия – ефекти в сегашно и бъдеще време
Очаквано, след приемането на санкциите делът на Русия в европейския импорт на дизел започна да се понижава. Тя обаче остава основният износител на горива към Стария континент, формираща 40% от вноса на Европа към края на август.
Инфографика 2: Внос на дизел в Европа по източник
Предвид мерките, Европа трябва да намери алтернативни вносители на дизел до зимата на тази година. Но даже и да бъдат осигурени подобни, това не е гаранция, че ще избегнем ценовия шок. А тези „алтернативни източници“ може да продължат да внасят руски горива, просто да го правят с надценка, плащана от нас като потребители в Европа.
Руски дизел от Китай?
В края на септември Китай оповести, че ще увеличи износа си на бензин, дизел и керосин до 37 млн. тона за цялата 2022 г. Това звучи като добра новина, защото страните от съюза ще могат да заменят вноса на 1,7 млн. тона петролни продукти месечно от Русия със САЩ и Китай. Както се вижда и от Инфографика 2, делът на Азия като доставчик на дизел до Европа нараства почти три пъти за три месеца. Но дали това значи загърбване на руския петрол и дизел?
Вижте повече по темата: Как Китай се превърна в световния експортен хегемон
Септември беше третият най-силен месец на внос на петрол в Азия за 2022 г. Огромна част от този ръст се дължи на Китай и Сингапур. Също през септември Русия се превърна във втория най-голям износител на петрол за Китай.
Казано иначе, Китай може да купува суров петрол сорт Урал с отстъпка от 20 долара под цената на сорта брент, да го рафинира и да го продава с добра печалба на Европа. Същото важи и конкретно за дизела, който е просто продукт от обработването на суров петрол. Санкциите по всяка вероятност ще доведат до три обратни ефекта за Европа: Старият континент не само ще купува руски петрол, но ще го прави с надценка и ще зависи през зимата от Китай.
Допълнителни фактори върху цената на дизела
САЩ технически са в рецесия от началото на годината, а Европа и останалият свят вероятно ще ги последват скоро. Централните банкери в Германия и Великобритания напоследък също достигат до това прозрение. Когато кризата започне, търсенето на петрол и горива се понижава, заради спада на икономическата активност. Следвайки закона за търсене и предлагане, цената на суровината и производните от нея горива също се свива. Например през 2008 г., преди Голямата рецесия, барел американски лек петрол се търгуваше за 140 долара, сривайки се до 40 в началото ѝ.
Вижте повече по темата: Как ще изглежда следващата рецесия в Европа и как да се предпазим от нея
Подобно развитие може да се очаква „при равни други условия“. В реалността страните от картела ОПЕК, контролиращи около 60% от световната търговия с петролни продукти, започнаха да понижават добива на петрол, точно за да се предпазят от очаквания спад на търсенето. При продължаващи съкращения цената на суровината би могла да се върне над 100 долара за барел. В този случай дизелът ще продължи да поскъпва. Тук си струва да акцентирам две неща. Първо, Русия е партньор на петролния картел ОПЕК. Второ, Саудитска Арабия има интерес да се присъедини към организацията БРИКС, включваща Бразилия, Русия, Индия, Китай и Южна Африка.
Но не трябва да коментираме дизела извън контекста на енергетиката като цяло. Да разгледаме някои фактори, влияещи върху цената на горивото, и какво можем да очакваме от тях през следващите месеци.
Ролята на рафинериите в доставката на дизел
Рафинериите са много важно звено за доставката на дизел и част от веригата на доставки, за която рядко се замисляме като потребители. Aко понижат обработването или спрат изобщо работа, предлагането на дизел ще секне отново. Понижените запаси в Европа може да не стигнат за компенсиране на търсенето, особено ако проблемите са по-дългосрочни. Както вече посочих, властите в някои страни използваха част от свиващите се запаси, точно за да компенсират спирания на това звено от доставките.
Таблица 2: Най-големи петролни рафинерии в Европа (към началото на 2022 г.)
Име |
Държава |
Собственик |
Капацитет за преработване на петрол (хил. барела дневно) |
BP Rotterdam Refinery |
Нидерландия |
BP |
400 |
Total Antwerp |
Белгия |
Total |
380 |
Normandy Refinery |
Франция |
Total |
360 |
ExxonMobil Antwerp Refinery |
Белгия |
ExxonMobil |
333 |
Fawley Refinery |
Великобритания |
ExxonMobil |
330 |
LINOS |
Украйна |
TNK-BP |
320 |
Wilhelmshaven Refinery |
Германия |
Hestya |
300 |
Port Jarome-Gravenchon Refinery |
Франция |
ExxonMobil |
270 |
Plock |
Полша |
PNK |
276 |
Източници: Concave; World of List
Колко вероятно е да има нови непланирани спирания на работата? Предвид кампаниите за понижаване на използвания газ от бизнеса в много европейски страни и високите цени на електроенергията, производството и индустрията в Европа вече обявиха, че намаляват дейността си. Засегнати са всички отрасли, включително фармацевтичния (който в Германия ще намали производството на най-евтините генерични лекарства – колко удобно). Дори Rolex оповести, че ще понижи наполовина направата на часовници през зимата, защото ще спре отоплението във фабриките си. Напълно възможно е рафинериите също да се окажат засегнати, но те са само една от заплахите пред тях.
Вижте повече по темата: Как производството движи икономиката и какво се случва с него при кризите
Даже и без нея, в Европа предстоят спирания за рутинна поддръжка. Това допълнително ще намали предлагането и ще подпомогне увеличението на цената. Всяко понижение на капацитета да се рафинира петрол в дизел и последният да се доставя до крайните потребители ще доведе до увеличаване на цената на горивото.
Евтино евро също означава скъп дизел
След поредица от отрицателни рекорди тази година, еврото остава много слабо спрямо щатския долар. Когато рецесиите на Стария континент започнат официално, единната валута може да продължи спада си, особено ако доларът се задържи на високо равнище. Лошото за нас като потребители в Европа е, че петролът на световните пазари се търгува в долари. Затова слабо евро означава скъп петрол, респективно дизел. Ефектът ще се влоши допълнително, ако се разиграе горният сценарий, при който картелът ОПЕК продължи да понижава добива.
Вижте повече по темата: Как обезценяващото се евро влияе на джоба ни
Колко може да се понижи еврото спрямо долара? От Danske Bank, най-голямата датска банка, предвиждат спад до 0,93 евро за долар. Това ще е безпрецедентно ниска стойност на единната валута. Подобен сценарий може би е оптимистичен. Еврото има потенциала да се обезцени значително. Финансовото състояние на Европа беше най-тежкото в историята още през миналата година. От тогава до днес единствено се влошава. Но ако през следващата година държава от еврозоната фалира или се случи нещо още по-негативно, единната валута може да губи още стойност. В този вариант ще увеличат всички цени, особено вносните, а не само тази на дизела.
Ръст на индустриалното търсене на дизел
Драматичното поскъпване на природния газ и електроенергията спря някои производства в Европа. За да избегнат високите цени, други се насочват към горивни масла и дизел. В Германия, която е най-големият потребител на дизел в Европа, това правят от общини, през малки и средни предприятия, до гиганти като BASF. Наскоро компанията обаче предупреди, че това може да се случи, само ако „има достатъчно доставки на пазара“.
Трудно е да се каже на колко ще възлиза това ново търсене на дизел през зимата. Но ръстът му е факт. Той ще подпомогне високата цена на дизел.
Заключение: цената на дизела през следващите месеци
Едва ли ще останем без дизел в Европа. Въпросът е на каква цена ще го купуваме. В резюме, това са някои от събитията, които ще оказват въздействие върху цената на горивото през зимата, като не е необходимо всички от тях да се реализират:
- Замяната на съществуващите вериги на доставки на дизел до Европа с алтернативни източници/канали може да доведе до оскъпяване, поради преминаването през повече/по-скъпи посредници;
- Високите цени за краткосрочна доставка на дизел не просто означават по-скъп краен продукт, но и понижават запасите;
- Ниски запаси означават по-малко гъвкавост за реакция при криза и подтикват допълнително участниците на пазара да търгуват при по-високите краткосрочни цени;
- Потенциалното преминаване от газ към дизел и горивни масла в индустрията, отоплението и производството на електричество в Европа има потенциала да увеличи значително търсенето, което би довело до ръст на цената;
- Евтино евро, което може да се обезцени още повече спрямо долара, ще направи петролните продукти още по-скъпи, даже без цената на петрола на световните пазари да се увеличава;
- Допълнително понижаване на добива на петрол от ОПЕК ще увеличи отново цената на горивата.
Отново припомням, че дизел купуваме не само като гориво за автомобилите си. Все повече отрасли го използват и горивото на практика е еднолично отговорно за доставките на стоките до крайните потребители. Лошата новина е, че цената му по всяка вероятност ще остане висока, което ще се отрази върху много други продукти и услуги. Така можем да очакваме, че скъпият дизел ще се превърне в гориво за ценовия растеж и на другите стоки през зимата.